Logo Balieplus

Feestdagen in de advocatuur

31 oktober 2016

De laatste twee maanden van 2016 breken aan. Dit zijn voor menig kantoor, bestuur, partners en medewerkers drukke maanden waarin van alles vaak nog op het laatste moment gerealiseerd moet worden en dan liefst ook nog met daverend succes afgerond moet zijn.

Soms lijkt het wel alsof de rest van het jaar in een grote en diepe winterslaap voorbij is gevlogen. Het is dan in deze fase alle handjes aan dek bij het slotakkoord  van het jaar. Stress, ergernissen en kleine foutjes met vaak grote onvoorziene gevolgen liggen op de loer. Vorig jaar, en de jaren daarvoor, was het eigenlijk ook al zo druk aan het einde van het jaar… Wat is dat toch dat we ieder jaar weer in dezelfde herhaling en valkuilen verwikkelt raken?

Als je van een afstand dit proces bekijkt zie je dat dit ieder jaar weer opnieuw hetzelfde feest is. De feestdagen zijn zo voor vele dienstverleners een regelrechte marteling. Zo veel nog te doen maar de dagen en uren schieten al gauw tekort. Maar voor degenen die zich een beetje slim voorbereiden kan het echt een feestje zijn en ook nog wat opleveren! Wat kan je doen om goed en handig hier mee om te gaan en eindejaarstress te vermijden? Lees hier de 7 punten om je niet druk te maken!

Het is nu begin november en wens ik alle lezers van Balieplus namens Law4ce twee mooie en lucratieve maanden met de komende feesten, knusse donkere dagen en het dromen over de nieuwe plannen voor het komende jaar. Veel plezier en succes met het ondernemerschap.

  1. Begin en plan op tijd.
    De feestdagen staan immers ieder jaar op dezelfde data voor de deur. Dat betekent dat je al in de zomer je kerstkaarten geschreven kan hebben. Natuurlijk is dat nog een beetje ver weg maar eigenlijk is het helemaal nog niet zo gek. De kledingbranche loopt ook meestal een seizoen voor en ook de industrie van de kerstpakketten begint meestal al in de lente met het organiseren.  Wie beter plant houdt tijd en geld over. Lekker als je al iets klaar hebt en toch ook flexibel kan blijven. Want niets is zo vervelend als je opeens winterjassen moet verkopen bij tropische temperaturen.
  2. Gebruik je CRM (relatie) systeem
    Dat is er niet voor niets. Ruim op tijd de oude adressen op, bekijk wie de belangrijkste bijdragen hebben geleverd aan het succes van het afgelopen jaar en bekijk en bespreek dit samen met de collega’s in organisatie. Dat kan je doen aan het einde van het jaar maar slimmer is om dit mee te nemen bij een heisessie midden in het seizoen. Wil je meer uit de systemen halen vraag er dan eens naar bij de consultant of direct bij de leverancier. Die is meestal maar wat graag bereid om een stap extra te doen zeker als het om het behoud van eigen klanten gaat.
  3. Maak elk bericht een beetje persoonlijk, wees creatief en neem er ook de tijd voor.
    Oprechte aandacht en inspelen op de latente behoefte op onverwachte momenten zijn goud waard.  Investeren in relaties is leuk en levert altijd iets op. Je moet alleen wel weten wie je relaties zijn waar je het beste bij aansluit. Nu weet je dit vaak wel, maar noteer je het niet in je systemen, waardoor je bij de jaarlijkse adressenronde (wie stuur ik welke kaart), weer al je adressen moet controleren. En bedenk hoe je zelf zou reageren wanneer je iets ontvangt waar iets aan mankeert. Niets is zo naar als onpersoonlijke boodschappen. Slordig als het geadresseerd is aan de verkeerde persoon, dubbel wordt bezorgd of het verkeerde geslacht is gebruikt of wat ook vaak voorkomt een kaart gestuurd aan iemand die er al even niet meer is. Overigens geldt deze tip niet alleen voor de eindejaarsberichten maar voor alle communicatie gedurende het hele jaar inclusief de verzonden facturen. Die zijn vaak onpersoonlijk en komen koud aan bij de relatie. Realiseer dat een factuur aan het einde van de keten zit in het proces maar tegelijk ook de start kan zijn van een nieuwe opdracht. Je klant is je grootste goed en ken je klanten. Ik bedank vaak in mijn facturen voor de opdracht en voorzie deze van een persoonlijke noot. 
  4. Richt je bij de eindejaarsberichten niet alleen op de huidige klanten maar ook op de potentiële klanten en aanbrengers en ambassadeurs.
    Ambassadeurs zijn de best gewaardeerde en meestal ook de betalende klanten! Ze doen het graag en vragen hiervoor geen geld. De prospects van vandaag zijn de klanten van morgen of begin volgend jaar. Gebruik uw fantasie en speel in op de actualiteiten. En maak van de gelegenheid gebruik om de bedrijven in de buurt met een bezoek te verblijden. Soms hoef je niet ver om iets onverwachts en unieks aan te treffen. Serendipiteit dus – vinden wat je niet zoekt.
  5. Wees origineel en durf onderscheidend te zijn!
    Dus vermijd standaard voorgedrukte teksten. Natuurlijk kun je kerstkaarten en Nieuwjaarskaarten sturen maar je kan ook ouderwets even langsgaan in november of januari met een bijzondere boodschap. Ga als je op tijd bent voor of na alle drukte op pad. Gebruik eventueel ook de buitenlandse feestdagen. De Amerikanen vieren Thanksgiving op 24 november. Dit wordt volgens mij een nieuwe trend in Nederland.
  6. Maak een verlanglijstje met de droom-of wensklanten en bedenk alvast een basis voor een commercieel accountplan voor het komende jaar.
    Steeds meer advocaten in organisatie zijn zich beter bewust van de meerwaarde die ze kunnen leveren. Dat moet ook wel want de legal counsels weten inmiddels ook wat ze waard zijn. Wil je weten wat je waard bent dan moet je open staan voor de essentiële “waarom” vragen.  Als je weet waarom en ook nog waar de omzet vandaan komt dan hoef je alleen nog maar tot actie over te gaan. Het klinkt wellicht eenvoudig en vraagt wellicht weinig tijd, maar toch doen velen het niet. Dus het blijkt niet zo simpel te zijn om vol te houden. Soms heb je een stimulerende stok achter de deur nodig! Goede inspirerende leiders geven in de organisaties het voorbeeld en laten de collega’s stralen in hun bijzijn. 
  7. En tot slot, nooit weggeweest, de goede voornemens.
    Wie heeft ze niet? Maak een lijstje met de 7 belangrijkste ambities die je hebt en schrijf ze toch maar weer eens op en vergelijk ze dan met de goede voornemens van het jaar ervoor. Vaak gaat het meer om dingen laten dan dingen doen.  En weet je het even niet meer durf dan gewoon eens rond te vragen. Een buitenstaander, klant, of adviseur ze geven graag input.
Julius Scholten

Mr Julius Scholten is dagelijks in de weer met het beter positioneren van advocaten met als doel om de grip op de omzet te versterken. Meer rendement uit talent te halen en marketing en CRM meer onderdeel te maken van het werk. Door mijn link met Law4ce (Helpt advocaten strategisch beter samen te laten werken op onderdelen Finance, HRM, ICT, Sales & Marketing ) heb ik nog meer en beter toegang tot een enorme schat aan kennis zowel nationaal als internationaal. Deze informatie gebruik ik om kantoren in mijn netwerk te helpen zich te verbeteren en praktische tips te delen waar mogelijk!

Law4ce (Law Force) is een netwerkorganisatie van ervaren bedrijfskundige adviseurs en interim managers met ervaring binnen de juridische dienstverlening. De leden van het netwerk kennen de laatste ontwikkelingen binnen de advocatuur. Voordeel voor u is dat u op één plek adviseurs en interim managers vindt met verstand van uw branche. Onze verschillende achtergrond zorgt voor een brede ervaring. Wij zijn daarmee gecombineerd inzetbaar in multidisciplinaire projecten.

punten
4.800+ aangesloten advocaten en notarissen
Collectieve voordelen
Goede kwaliteit en voorwaarden
Bespaar tijd en geld
Nieuws en updates