De coronapandemie heeft gezorgd voor een grote digitaliseringsworkshop van 2 jaar waardoor we versneld een een stap in de toekomst hebben kunnen doen die normaal gesproken 7 jaar zou hebben geduurd. De medewerkers van advocatenkantoren zijn daardoor veel digital savvier geworden en hebben de voordelen van digitalisering kunnen ervaren en hopelijk een meer open mind voor technologie gekregen.
Voor de juridische sector is het een noodzaak om zich meer te verdiepen in de ontwikkeling van de behoeften van hun klanten. De klant vraagt om innovatie van juridische producten en diensten.
Voor kantoordirecteuren vraagt dit om een bedrijfsmatige visie op de ontwikkeling van het kantoor: ontwikkel (op basis van de veranderende klantbehoeften) een strategie waarmee je je kantoor meer toekomstbestendig kunt maken.
Voor advocaten betekent dat dat ze de vaardigheden moeten ontwikkelen om technologie als hulpmiddel te gebruiken om hun praktijk efficiënter en klantgerichter te voeren. Iets wat ze niet geleerd hebben tijdens hun studie op de faculteiten.
Beter naar cliënten luisteren: waar liggen hun uitdagingen, waar zijn zij mee geholpen?
Wat ik een risico vind, is dat onze beroepsorganisatie niet bezig is met de veranderingen in onze maatschappij en de rol van digitalisering en innovatie. Ik heb een serie van artikelen geschreven voor het advocatenblad over waar Nederland staat in het juridische innovatie spectrum in Europa. In alle landen die ik belicht blijken de balies bezig te zijn zich een mening te vormen over juridische innovatie. Denk bijvoorbeeld aan de taskforce Overmorgen van de Vlaamse Balie. Ik zeg wel eens gekscherend: als ik met “Ctrl F” op het woord ‘innovatie’ zoek in het laatste jaarverslag van de Nova, dan vind ik niks…
Zeker! Je ziet nu al dat de corporate klant van de advocatuur in de lead is als het gaat om juridische innovatie, meestal ingegeven door efficiëntie en door een snel groter wordend probleem om juridisch talent te werven. Grote juridische afdelingen van corporates zijn meer in legal tech gaan investeren, waardoor er steeds minder standaard juridisch werk naar advocatenkantoren zal vloeien. Daar ligt een kans voor de advocatuur om op in spelen met juridische producten en diensten in combinatie met legal tech. Mijn suggestie zou wel zijn om je hier in te laten ondersteunen door specialisten op dit gebied. Ik zie teveel goed bedoelde pogingen stranden vanwege onvoldoende aansluiting op de markt.
Na de (gedwongen) omarming van technologie om thuis te kunnen werken, wordt het nu tijd om door te pakken. De koudwatervrees bij advocaten is hopelijk (deels) verdwenen, wat de grootste barriere voor echte vooruitgang van de juridische sector was. Nu digitalisering niet meer is weg te denken uit de kantoren, is de volgende stap om de vertaling van technologische mogelijkheden te maken naar oplossingen voor de client. Hoe kunnen wij de client beter ondersteunen met inzet van Legal Tech?
Pak het moment en zet de lijn door om je mensen mee te nemen in het “digitaliserings-denken”. Daarmee zeg ik niet dat ik vind dat een advocaat moet leren programmeren, maar hij moet leren hoe hij technologie en innovatie in zijn praktijk gebruikt om zijn client beter van dienst te kunnen zijn.
Probeer te starten in meer product-denken, los van het oude uurtje-factuurtje model. Als nieuw te starten kantoor heb je als voordeel dat je niet de last van de legacy uit het verleden meedraagt. Je kunt van scratch af aan opbouwen. Laat je inspireren door heel andere initiatieven en experimenteer met verdienmodellen. Start bijvoorbeeld met je diensten aan te bieden op het Blended.law platform. En natuurlijk: word lid van de Dutch Legal Tech community.
Nieuwsgierigheid. Een open mind ten aanzien van innovatie. Probeer innovatie niet te zien als bedreiging, maar als kans. Haal mensen in je bedrijf met een andere (bedrijfsmatige) kijk die deze innovatieve mindset kunnen aanwakkeren en verspreiden. Ik doe dit bijvoorbeeld door als mentor innovatie-werkgroepen binnen kantoren bij te staan, workshops en trainingen te geven, maar ook door partners te coachen in het ontwikkelen van vernieuwende producten binnen hun rechtsgebied.
Juridisch innovatie en transformatie consultant en founder van NOUN en Dutch Legal Tech
Dit artikel maakt deel uit van een reeks artikelen in het kader van het 25-jarig jubileum van Balieplus. Klik hier om alle artikelen te lezen.
Jeroen Zweers heeft ruim 25 jaar ervaring als innovation consultant/director binnen de juridische sector. Hij werkt zelfstandig als legal innovation consultant onder de naam ‘NOUN’. Daarnaast is hij columnist bij Advocatie waarin hij regelmatig schrijft over ontwikkelingen op het gebied van legal tech. Sinds 2020 is hij tevens vice-president van de European Legal Technology Association. Daarnaast brengt hij mensen samen die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen, instrumenten en technologieën voor de advocatuur in de door hem opgerichte Dutch Legal Tech Community.
Dit artikel maakt deel uit van een reeks artikelen in het kader van het 25-jarig jubileum van Balieplus.
Klik hier om alle artikelen te lezen.